mandag 15. desember 2014

Skandinavisk Cup og U23NM på Lillehammer

Årets første helg i skandinavisk cup ble i helgen flyttet fra Vang på hedemarken til Birkebeiner skistadion. Altså 3 nye renn i de knalltøffe løypene på Lillehammer. Heldigvis er jeg godt kjent i løypene og det tror jeg at jeg fikk god nytte av under sprinten som ble gjennomført lørdag.
Fredag sto 10km skøyting på programmet. Jeg syntes jeg gjennomfører en kontrollert og bra 10km til meg å være i de tøffe løypene. Jeg blir nummer 9 og det er vel en av de beste distansene i skøyting jeg har gått noen sinne. Dette var også U23 NM og jeg kom på 3 plass.

I aksjon uner 10km skøyting under skancup på Lillehammer
3 plass i U23NM 10km skøyting
Mer morsomt skulle det bli lørdag. Da var det altså sprint i skøyting. Skøyting har aldri vært helt min greie og jeg har aldri vunnet en sprint på dette nivået i den stilarten, men i dag hadde jeg skikkelig troa på å kunne gjøre det bra. Jeg er skikkelig tent på oppvarmingen og kjenner at dette er en bra dag! Jeg går min beste prolig i skøyting noen sinne og blir nummer 3, kun slått av to svenske. Jeg kruser meg gjennom kvartfinalen uten å bruke så mye krefter. I semifinalen blir det litt kluss med litt fall forran meg og sånn, men jeg manøvrerer meg god i feltet og bruker ikke så mye krefter på å ta seieren i heatet. I finalen er det bare seier som står i hodet på meg. De andre i heatet skjønner at spurten min er farlig og går ut i et hardt tempo. Jeg holder så vidt følge og igjen manøvrerer jeg meg bra i siste bakken. Jennie Öberg får en liten luke før nedoverbakkene til stadion og har en 6-7m inn på oppløpet, jeg som nummer 2. Jeg gir ikke opp og hiver meg på stavene. Jeg ser jeg tar innpå, men det er veldig kort frem til målstreken. Uansett gir jeg alt og slenger frem foten så langt jeg klarer og detter over målstreken. Jeg snur meg til siden og er sikker på jeg er bak. Jeg ligger i målområdet og er litt forbanna på meg selv over hvorfor jeg ikke klarte å henge opp siste bakken, for da skulle jeg tatt det lett. Et lettet sukk går gjennom meg når speaker sier jeg har vunnet på photofinish!! Min første seier i skandinavisk cup er et faktum. Utrolig morsomt! En deilig seier, selv om det bare var så vidt. Vant også U23 NM i sprint med denne seieren ettersom det var lagt inn i rennet!

Frem med tåa!!
Bilde av photofinishen, close race kan man si

Gjevn og bra sprint
Første seier i Skandinavisk Cup og seier i U23 NM
Dagen etter kjenner jeg fort at kroppen ikke spiller på lag. Det blir en veeldig lang 20km fellesstart i løypene på birkebeiner skistadion. Jeg åpner firskt og prøver å henge på de beste, men kroppen er sliten og jeg sliter med litt for dårlig feste. Etterhvert faller jeg bare lenger og lenger nedover på resultatlista og ender tilslut som nummer 17. En svart dag i sporet, men jeg trøster meg med gårsdagens seier og er totalt sett fornøyd med helgen på Lillehammer

På 10 dager ble det altså 6 renn i løypene på Birken. Det tilsvarte 24 ganger opp bakken ut fra start og 9 ganger opp langbakken i konkurranse! Så ja, nå tar jeg juleferie med god samvittighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar