mandag 1. desember 2014

Mine første World Cup poeng i boks!

Lørdag gikk jeg min første klassisk sprint i utlandet under sesongåpning i WC i finske Kuusamo. Målet var å gå videre fra prologen, resten var bare en bonus. Jeg var veldig nærvøs før start, men med en god plan for oppvarming og musikk på øret følte jeg at jeg hadde kontrollen.

Instrukser fra trener Roar Hjelmeset før start
Konsentrer under oppvarmingen
 Jeg prøvde å ikke bry meg for mye om at det var world cup og mye som sirkus rundt. Ettersom jeg ikke har så gode fis-punkter startet jeg ganske sent, og fikk med meg at mange av de norkse går veldig gode prologer. Så jeg skjønner at skiene er gode og at det er bare opp til meg å gå så fort jeg kan. Jeg syntes jeg disponerer kreftene bra og i den siste bakken hører jeg fra sekundering at jeg ligger rundt nr 20. Da skjønner jeg at jeg har muligheten, desverre får jeg skikkelig kladder under skia på toppen av bakken og holder på å gå skikkelig på snørra.. Men jeg klarer meg akkurat, men tror avansementet ryker! Jeg staker det jeg har frem mot målstreken og strekker foten frem så langt jeg klarer. Når jeg kommer i mål snur jeg meg forskrekket mot tavla og finner ikke navnet mitt, men så hører jeg fra speaker at jeg går inn på 21 plass. Et lettet sukk går gjennom kroppen, for jeg skjønner da at jeg går videre ettersom jeg har så sent startnummer. Det kommer ei jente bakfra og skyver meg ned på 22 plass. Altså jeg har klart målet mitt med å gå videre og er veldig fornøyd med det, men jeg gir meg ikke der!
Ut fra start i prologen med startnummer 49
Det butta skikkelig på toppen av siste bakken, nesten trynings
Så glad blir man når man har gått vudere fra sin første prolog i WC
 I kvartfinalen møter jeg veldig kjente navn: Kikkan Randall, Therese Johaug, Celine Brun Lie, Saide Bjornsen og Hanna Falk. Jeg vet faktisk ikke hvem jeg møter før jeg står på startstrek, skal jeg gå videre må jeg slå alle uansett hvem det er! Jeg syntes jeg kommer bra ut, men er litt for puslete og slipper Celine i den første bakken så hun får en luke. Da må vi andre kjempe om den ene plassen som er igjen for avansement. Opp i den siste bakken får jeg mitt eget spor og syntes jeg går bra oppover. Desverre får jeg kladder under skiene på toppen igjen og holder på å gå på trynet. Jeg ligger som nr 3, like bak Hanna Falk. Men kladden går ikke av og jeg staker bortover med kladd under skia og det går nesten ikke fremover. Falk får en luke og jeg får aldri spurtet ordentlig på oppløpet for kladden under skia går ikke vekk før luken har blitt for stor. Jeg går i mål som nummer 3 i mitt heat, men med en veldig bitter medsmak... For jeg tror jeg skulle klart å spurtet ned Falk om ikke den kladden hadde sittet fast! Men jeg blir nr 15 totalt og med det beste U23 løper, noe jeg faktisk må være fornøyd med når vi snakker om World Cup. I år har de innført en ny trøye i WC. En egen trøye for beste U23 løper sammenlagt. Så jeg fikk faktisk æren av å gå opp på pallen og motta den etter løpet, det var ganske stas! Jeg reiser hjem fra Finland med en god følelse videre mot nye løp.
Gikk i et meget bra heat i min kvartfinale
Bilde i første nedoverbak, fikk en god start. Ligger som nr 2 bak Celine
Bilde bakfra opp siste bakken

Som dere ser har jeg et gult kort, dette pga "skøyting" under 10km på Beitostølen
Klare til start
Litt skuffa liggende i målområdet etter å ha innset at avansement til semifinalen ryker

Jubler etter mine første 16 WC poeng og leder av U23 WC

U23 trøya i WC

Stas å stå på toppen av pallen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar