tirsdag 12. januar 2016

En kald helg i de svenske skoger - Skandinavisk Cup i Östersund

I helgen var jeg i Östersund i Sverige og gikk Skandinavisk Cup. Vi hadde sett på værmeldingen at det var meldt veldig kaldt, ned mot og under -20. Så bagen var pakket til randen med ullundertøy og alt av varme klær jeg hadde. Vi pakket oss godt inn med kuldetape i ansiktet og longplus i munnen på torsdagen når vi skulle teste ski og gå gjennom løypene. -20 grader er kaldt, men hvis man kler seg godt så går det helt fint. Kuldegrensen for å arrangere renn er -20.0 grader i FIS renn, så er det -20.1 blit rennet avlyst.
Vi fikk beskjed kl halv 9 på fredagen at det "kun" var 19,8 minus på stadion og at det blir renn. 10km skøyting sto på programmet. Jeg har aldri gått skirenn når det har vært så kaldt, så jeg visste ikke hvordan kroppen ville reagere, men ettersom jeg lå så bra ann i sammendraget i SkanCup hadde jeg alt å tape ved ikke å stille til start. Etter god planlegging og gjennomføring før start, hadde jeg byttet alle klærne i garderoben og sto på startstrek helt tørr, god varm. Jeg syntes løpet gikk over all forventning i kulda! Jeg hadde en ganske slow start, men i gjengjeld hadde jeg veldig mye å gå med ut på siste runden og en god sluttspurt. I mål ble jeg nr. 6 og tok med meg verdifulle poeng inn i sammendraget.
På lørdag var det sprint klassisk. Kl 9 fikk vi beskjed om at det var -20.0 på stadion og at det ble renn. Jeg går en veldig kontrollert prolog, både med tanke på rennet i går og rennet i morgen, men også på resten av sprinten. Det er tøft for lungene å jage etter luft som er -20 grader. Desverre for min del skjer noe som aldri har skjedd i historien før akkurat denne dagen. Juryen bestemmer seg for å avlyse rennet ETTER prologen, gradestokken viste kl 11 at det var -20.1. Det betyr at prologen og plasseringen der gjelder i Skandinavisk Cup. Jeg ble kun nr. 19 i prolgen og er mildt sakt forbannet! Det var det værste som kunne skjedd meg ettersom jeg taper mange poeng i sammendraget. Jeg er ganske sikker på at hvis det hadde blit gått heat hadde ikke jeg vært nummer 19 til slutt.... Men sånn er utendørsidrett, ikke alltid like rettferdig.

Bilde fra prologen i Östersund
 Dagen etter var egenentlig planen å gå 20km fellesstart, pga. kulden blir distansen halvert til 10km. Dette passet meg bra. Jeg er veldig revansjelysten på start og har bestemt meg for å bite tennene sammen og henge så lenge jeg klarer. Det var litt mildere denne dagen, bare -19. Så det var aldri noe spørsmål om at det ikke ble noe renn. Jeg går kanskje min beste fellesstart noen sinne og spurter inn til 5 plass, like bak nummer 4. Jeg er veldig fornøyd med rennet, men i ettertid fikk jeg vite at jeg kun var 5 fattige poeng bak nr 3 sammenlagt i cupen og det var forskjellen mellom å bli nummer 4 og 5 på dagens renn. Litt surt å vite at det var så nært topp 3 sammenlagt, ettersom det hadde gitt friplass i WC, men jeg er strålende fornøyd med distanseløpene jeg har gått sålangt i SkanCup (alle innenfor topp 6) og i de 2 sprintene som har vært har jeg blitt dyttet over ende i den første og den andre ble avlyst.. Så jeg har gått det jeg har og gjort mitt beste. Jeg får ikke gjort noe med konkurrentene mine og må bare jobbe på videre til avsluttningshelgen i Skandinavisk Cup som er 11-13 mars i Otepää, Estland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar