torsdag 26. februar 2015

Skandinavisk Cup i Estland og Latvia - avsluttningsrunden i cupen

I går kom jeg hjem fra en rundtur i Estland og Latvia med 4 renn på 5 dager. Det startet med 2 distanserenn i latviske Madona før vi forflyttet oss til estiske Joulumäe. Jeg lå langt bak på sammenlagtlistene i skandinavisk cup totalt ettersom jeg ikke fikk gått i Falun der det var 3 renn pga. sykdom. Så jeg reiste egentlig på denne minitouren for å gå gode skirenn.

Det begynte veldig bra på 10km klassisk intervallstart på min egen 23 års dag. Jeg startet helt sist og fikk tidene til de andre å gå på. Jeg var spent på om jeg hadde klart å beholde formen fra U23VM, for jeg var veldig utladet de første dagene jeg kom hjem og det har ikke blitt så mye trening. Men formen viste seg å være bra! Jeg lå bra med allerede på første sekundering, der jeg egentlig pleier å ligge litt bak. Ble ganske sliten og stiv på andre runden, men klarte å presse meg bra og jobbet helt inn. På sekundering 1km før mål får jeg beskjed om at jeg ligger som nummer 4, kun 4 sekunder bak 3 plassen. 500m før mål får jeg sekundering om at jeg er 6 sekunder bak andre. Jeg går det jeg har inn til mål og sniker meg akkurat forran og blir nummer 2. En kanon avsluttnig der jeg tok 3. og 4. plassen med 10 sekunder. Så jeg ga meg selv en veldig fin bursdagsgave med å for første gang kunne ta steget opp på pallen i et distanserenn i skandinavisk cup.

Pallen på 10km klassisk

Jeg og Kathrine fornøyde med 2 og 1 plass på dagens renn

Koselig å ha bursdag på skirenn, da ble det bursdagskake fra jentene

Smørerene hadde hatt det gøy utenfor smøretraileren før jeg kom på stadion

 På 20km fellesstart skøyting dagen etter prøvde jeg å være offensiv og gå langt fremme i feltet, men jeg skjønte at dette brukte jeg mye krefter på og falt etterhvet lenger og lenger bak i feltet. Tilslutt var jeg helt tom og måtte slippe. Veldig skuffa, for hadde håp om å gjøre det bra i dag, men skirenn 2 dager på rad virker å ikke være helt min greie!

Så forflyttet vi oss til Estland hvor det var to sprintrenn på planen. Først klassisk sprint. Med kun kunssnø og dårlig vær ble løypene saltet og det var duket for stakesprint, noe jeg syntes bare er bra! Jeg tok sjansen på å stake helt fra prologen, noe som kanskje ikke lønte seg pga eget prologspor, men en 9 plass i en tett prolog var greit. I kvartfinalen har jeg grei kontroll uten å bruke for mye krefter. Semifinalen var også grei, men høyere nivå gjør at man må jobbe for å gå videre. Vinner mitt heat og er klar for finale. I finalen kommer jeg litt dårlig ut og jeg merker i bakkene at armene begynner å bli slitene etter 3 runder med staking før. Jeg blir hengende litt for langt etter og når oppløpet kommer nærmer jeg meg veldig, men mangler en halv meter for å bli nummer 2. Litt kjedelig at jeg ikke klarte å henge for da skulle jeg tatt dem på oppløpet, men det er bare å dra hjem å trene på staking litt mer. Jeg var den eneste som staket alle heatene av de som var i finalen, så var kanskje litt mer sliten enn de andre i armene uten at det er noen unnskyldning.

Dagen etter var det skøytesprint og jeg merket allerede på oppvarmingen at jeg var skikkelig tung og dau. Kommer meg gjennom en tung prolog der jeg har syre opp til ørene i første bakken, men klarer å roe det litt ned på slutten og får en bedre følelse på slutten av prologen. I kvarten har jeg god kontroll på 2. plassen selv om Kathrine er veldig sterk i front. I semien går også Kathrine hardt i teten, mens jeg akkurat klarer å berge 3. plassen som holder på tid til lucky looser og jeg kommer meg til finalen på en meeeget tung dag. Men her er det stopp. Jeg kommer bra ut, men i bakkene blir jeg rett og slett gått ifra. Må ta med meg at jeg klarer å komme meg til en finale på en sånn dag, da vet man hvor det kan ende på en topp dag!

Bilde fra kvartfinalen
Jeg endte tilslutt på 4 plass sammenlagt i skandinavisk cup (hadde jeg blitt 1 eller 2 på sprinten siste dagen hadde jeg blitt 3, så var ganske jevnt) og nummer 3 i sprintcupen. Må si meg fornøyd med det resultatet ettersom jeg måtte stå over 3 av 10 renn. At jeg har 2 pallplasser (en seier i sprint og en 2.plass i distanse) og er i alle finalene i sprint, viser at jeg har løftet meg et stort steg fra i fjort og stabilisert meg mer i toppen. Jeg har en par dårlige renn, så neste år må jeg prøve å gå mer jevne løp på distanse så jeg slipper de dårlige som gir lite poeng i samendraget!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar