mandag 24. november 2014

En sesongstart over all forventning

I helgen brakte sesongen 2014/2015 i gang med sesongåpninga på Beitostølen. Jeg hadde ingen store forhåpninger til helgen annet enn at jeg ville gå gode skirenn der jeg jobbet med arbeidsoppgavene mine. Uten å slippe opp på treningen gikk fredagens 10km klassisk utrolig bra. Jeg startet tidlig i feltet og fikk gode sekunderinger hele veien, men jeg hadde ikke peiling på hvordan det gikk i forhold til kanonene som startet bak meg. Ut på andre runden fikk jeg heng på Astrid Urenholdt Jakobsen. Jeg beit meg fast så lenge jeg klarte og merket at farten var høy. I langbakken etter 8 km kom Therese Johaug og tok oss igjen. Da måtte jeg slippe Astrid og det ble 2 lange kilometer inn til mål, men jeg ender tilslutt på en 8 plass! Dette er karriere beste og jeg må si meg meget godt fornøyd med å være 5 beste norske på åpningsdistansen.

10km klassisk på Beitostølen
Gikk på en liten smell siste 2km, så var ganske sliten i målområdet
Intervju med NRK etter målgang
En god sesongåpning

For å være mest mulig skjerpet før sprinten søndag står jeg over skøyterennet lørdag og tar meg isteden en kort løpetur på morgenen og skitest senere på dagen. Søndag morgen står jeg opp og kjenner meg ganske bra. Skitest og oppvarming går som planlagt og jeg går en bra prolog til meg å være. Går inn til 15 plass, men bare 5 sekunder etter prologvinner. Videre er jeg helt i min egen boble og det eneste jeg tenker på er å ta så mange plasseringer som over hodet mulig. Jeg går litt dårlig taktisk i kvarten, men karrer meg videre etter en god spurt på oppløpet. I semifinalen går jeg bedre taktisk og sparer krefter, føler selv jeg har god kontroll når jeg kommer inn på oppløpet og vinner min semifinale. I finalen har jeg egentlig ingen andre ambisjoner utenom å "ta så mange plasseringer som mulig!". Igjen syntes jeg at jeg går bra taktisk og henger akkurat på over bakken og bortover mot siste sving. Når vi kommer i svingen begynner jeg å skjønne at jeg har sjans til å vinne! I ettertid kan jeg ikke huske at jeg tenkte et sekund på at jeg var sliten, bare på at "f*** dette skal jeg ta!". Ut på oppløpet bytter jeg fort til eget spor og øker takten på stakingen. VIPS er jeg forbi både Kari og Ingvild! Jeg krysser målstreken først. Når jeg krysser målstreken blir jeg helt satt ut av glede og skjønner ingen ting! EN FANTASTISK FØLELSE :-D

For en følelse å krysse målstreken først

Første "internasjonale" seier som senior et faktum

Intervju etter intervju, en ny opplevelse

Ble en del autografskriving og bildetaking etterpå
På toppen av pallen under sprinten på Beitostølen 2014

Minuttene og timene etterpå er ubeskrivelige. Noe slikt har aldri skjedd meg før og jeg føler jeg bare går rundt og smiler. Intervjuer med NRK, TV2, VG, Dagbladet, Nettavisen og lokal presse. Alle ville ha en bit. Bilder og autografer ble det også mange av. Det har nok ikke helt gått opp for meg hvor stort dette faktisk er, men jeg syntes selvfølgelig det er veldig stas. En dag jeg sent vil glemme!






(Ikke hver dag man leser om seg selv på de største nettavisene i landet!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar